Op weg naar een gezonde leefstijl

Op weg naar een gezonde leefstijl 

Wat houdt het traject in?
Omdat ik denk dat je je al beter kunt voelen door meer buiten te zijn in de natuur en meer in beweging, is hier de begeleiding ook op gebaseerd. Tijdens het traject ben je dus al op weg naar een gezonde leefstijl. Dat is al stap 1. Het traject bestaat uit een kennismaking, een intakegesprek, vervolggesprekken en een evaluatie. De gesprekken zijn altijd individueel.

Het kennismakingsgesprek
Tijdens dit gesprek gaan we vooral kijken naar jouw wensen, behoeften en ideeën en elkaar leren kennen. Hoe werken we effectief samen en niet onbelangrijk: hoe maken we het ook gezellig en leuk tijdens de gesprekken? We kijken ook gewoon of het klikt tussen ons. Dit eerste gesprek is erg belangrijk voor de begeleiding, zowel voor jou als voor mij om de gesprekken goed te laten verlopen. Daarnaast geef ik een korte introductie over een gezonde leefstijl en Sportief in het Groen. Na dit gesprek kijken we of de kennismaking goed beviel en kijken we samen hoe we de rest van de gesprekken in gaan vullen.

Het intakegesprek
Tijdens dit gesprek kijken we terug op de kennismaking en op de introductie. Samen kijken we met welke onderdelen van een gezonde leefstijl jij graag aan de slag wilt. We gaan aan de slag met het stellen van doelen die jij wilt bereiken aan het einde van het traject. Dit zijn vooral kleine doelen om te streven naar positieve gedragsverandering. Hierbij gebruik ik onder andere motivational interviewing en het model ‘De Ladder’ van Ben Tiggelaar. In de reguliere begeleiding gaan we tijdens het intakegesprek al naar buiten om te wandelen, hardlopen, fietsen of een andere sport die jij graag wilt doen of waar je mee aan de slag wilt. Aan het einde van dit gesprek bepalen we hoe vaak we gesprekken gaan voeren en maken we een planning.

De vervolggesprekken
Het is per persoon verschillend hoeveel gesprekken er nodig zijn. Het is wel aan te raden om meerdere gesprekken in te plannen omdat een gedragsverandering niet zomaar gedaan is. Dit heeft tijd nodig. Per gesprek gaan we de onderdelen van een gezonde leefstijl bespreken waar jij graag mee aan de slag wilt. Wil je bijvoorbeeld vooral meer bewegen of juist meer tijd aan jezelf besteden? Dan gaan we ons daar vooral op richten. Daarbij is het ook belangrijk dat jij jouw omgeving betrekt bij jouw doelen, zodat zij jou kunnen ondersteunen bij de gedragsverandering. Tijdens de vervolggesprekken zijn we zoveel mogelijk buiten en in beweging.

Evaluatie
Een aantal weken na het laatste gesprek spreken we elkaar weer. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe het met je gaat, wat je aan de gesprekken gehad hebt en hoe het ervoor staat met jouw veranderingen naar een gezonde leefstijl. Voor de evaluatie zouden we ook kunnen mailen of elkaar telefonisch kunnen spreken.

Interesse in deze begeleiding of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met mij op.

 

Wat is een gezonde leefstijl? »